Salt în 1960

Cluj ASM/ noiembrie 18, 2017/ Uncategorized/ 0 comments

Ai un apel de făcut la prietena ta (ca să vezi ce și-a cumpărat de Black Friday), un mesaj de dat la prietenul tău (pentru că vrei să-i ceri un sfat), de investigat puțin pe Instagram și mai vrei să intri și pe Google să citești recenzia unui produs pe care te gândești să-l cumperi. După care, poate te pui la un serial sau un film.

Asta în 2017.

În 1960, lucrurile stăteau altfel. Reclamere erau fascinante – nu enervante. Pare un lucru greu de crezut, nu-i așa? Explicația este următoarea: nu exista altă sursă rapidă de unde puteai afla informații utile despre un produs. ȘI vizionatul reclamelor era un mod plăcut de a-ți petrece timpul.

Oamenii nu se grăbeau nicăieri. Nu aveau telefoane de dat, mail-uri de scris, rețele sociale cu care să țină pasul. După muncă, mai ales după-masa, oamenii aveau destul de mult timp liber cu care nu știau ce să facă. Astfel, să te relaxezi pe canapea și să vizionezi absolut orice pe ecranul televizorului, fie ea reclamă sau nu, părea o idee interesantă.

Influențate de schimbările sociale și culturale ale timpului, reclamele au reflectat un trend spre inovație și sofisticare. Totuși, publicitatea a fost criticată pentru tendința sa de a promova materialismul și practicile exagerate (adesea înșelătoare!), cum ar fi prezentarea medicilor – care erau de fapt actori – care să facă declarații despre aspectele sănătoase ale țigărilor. Numiți ,,factori de procesare ale deșeurilor” și ,,șarlatani subliminali” de către criticii lor, agenții de publicitate au fost amenințați de o reglementare guvernamentală și, în unele țări, de impozitare.

Tehnologia a mai evoluat față de deceniul trecut, așa că grafica și metodele de realizare a spoturilor publicitare și-au îmbunătățit și ele calitatea. Farmecul reclamelor anilor 60 consta, însă, în faptul că publicitatea era plină de umor, auto-depreciativă, ironică și rezonantă.

Doyle Dane Bernbach a creat una dintre cele mai renumite campanii din istoria publicității pentru Volkswagen. Provocarea lor era să își promoveze micul Beetle în Statele Unite, într-un moment în care americanii au fost fascinați de motoarele de dimensiuni mari, electrice. DDB a decis  să o promoveze cu onestitate. Titlurile lui DDB – “Lemon”, “Ugly” și “Think small” – încalcă o “regulă” importantă în publicitate, și anume folosirea negativității pentru a aborda caracteristicile unui produs.

Dar a funcționat.

Și acela a fost doar începutul. Anii 60 au însemnat începutul unei adevărate revoluții culturale – „Revoluția creativității”.

Eliza îți va explica în ce s-a transformat totul cu două decenii mai târziu.  Eu mă opresc aici din tastat, pentru că ți-am pregătit multe surprize la Maraton.

Nu uita – 23 noiembrie, ora 19:00, Cinema Mărăști.

Siriteanu Andreea

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*